Tuesday, January 8, 2008

Helly Hanson

I höstas var jag med i Sony Ericsson Sailing Cup med jobbet. (Vi kom på fjärde plats. Första platsen utan pris.) Därför blev jag för ett tag sedan blev jag uppringd av Johanna på ett mätföretag som ville ställa ett "par snabba frågor". Frågorna var inriktade på hur väl jag hade sett de olika sponsorerna till eventet, och hon började med att fråga om jag hade uppfattat att "Helly Hanson" var en samarbetspartner. Helly Hansen menar du, frågade jag. Hon förstod inte vad jag menade.

Efter det kom det en fråga om varje sponsor som löd:

Har du förändrat uppfattningen om Helly Hanson efter detta event?

Och därefter:

Är det troligare att du kommer att köpa en produkt av Helly Hanson efter detta event?

Jag svarade nej på båda frågorna. Jag gillar redan Helly Hansen väldigt mycket, och äger flera av deras produkter. Mitt skidställ tille exempel är fantastiskt. Trots det sitter någon från Helly Hansen och läser utvärderingen och konstaterar sponsringen var utan effekt. Hur dum får man vara? Här kommer 4 enkla sanningar:

1. Väldigt få personer ändrar uppfattning om ett varumärke efter att ha sett en logga i ett segel.

2. Ännu färre personer går och köper en produkt efter att ha sett en logga i ett segel.

3. Och om någon mot förmodan gör det, skulle de aldrig erkänna det varken för sig själva eller Johanna från ett mätföretag. Om du frågar människor, så är det nästan ingen som "går på reklam."

4. Det är alltid bra att lära sig namnen på de företag man vill fråga om.

(Och det ledsamma är att det är betydligt fler mätningar än vad man tror som görs på detta sätt.)

No comments:

Post a Comment

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.