Under den senaste tiden har jag ofta rest mellan Stockholm och Göteborg med x2000. Det var inte länge sedan biljetterna låg på 500 kronor, och ibland kunde man hitta en biljett för runt 300 kronor. På senaste tiden har jag tagit glädjeskutt när jag har hittat något under 1000 kronor. 1000 kronor? Till göteborg?
En bidragande orsak till prisstegringarna kan vara SJs påhitt att plötsligt släppa alla sina överblivna biljetter på Tradera. Där säljs det biljetter till underpriser för alla människor som har tid och ork att sitta och vänta på auktioner som slutar 00.54 och 06.46. Och då få svaret på frågan: Kommer jag kunna gå på min barndomsväns bröllop alternativt mammas födelsedag?
Detta samtidigt som SJ:s konkurrenter fortsätter att förpesta luften till priser som ligger runt hälften av en normal tågbiljett kostar.
SJ borde med en gång sänka sina priser till rimliga nivåer innan de börjar framstå som miljödebattens roffare. Att skinna människor som försöker agera miljövänligt i sin vardag är ett bra sätt att framstå som girig. Speciellt när man har en monopolsituation att försvara. Och ta tillbaka biljetterna från Tradera. Ett krångligare sätt att köpa tågbiljetter får man leta efter.
SJ behöver förstå att bara för att du är miljövänlig betyder det inte att du är miljövän. SJ:s miljöprofil grundar sig främst i den bransch de verkar i - tåg - är i stort sett utsläppsfri från början. Men samma stund de utnyttjar det faktumet för att ta ut överpriser kan de snabbt förstöra vad de har byggt upp. På samma sätt kan företag som inte verkar i miljövänliga branscher bygga en miljöprofil eftersom att varje procent de minskar sina utsläpp har så mycket större betydelse för den totala miljöpåverkan. Walmarts miljöengagemang har lett till betydligt större miljövinster än vad SJ någonsin kan bidra till och givit dem trovärdighet i globala miljöfrågor. Sedan dag ett är de världens största köpare av ekologiskt odlad bomull och köper mer än årsproduktionen var för bara ett par år sedan.
SJ, skärp er.
Tuesday, January 15, 2008
Bara för att du är miljövän betyder det inte att du är miljövänlig
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Om mig
- Eric
- Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.
länkar om kommunikation
mina bokmärken
Blog Archive
-
▼
2008
(136)
-
▼
January
(27)
- Djupt in i British Columbias skogar
- Tester från helvetet
- Att sälja bilar genom lätt dödsångest
- Plannern är det första offret
- En fin liten sajt såhär på en måndag eftermiddag
- Axe är det nya Dove
- Jag kan inte jobba just nu
- En helt ny definition av sexistisk reklam
- Jag vill också ha en Prosche!
- Cloverfield-kampanjen
- Planning i verkligheten #1: Jokk
- Steinbrenner & Nyberg
- Hänt i veckan
- Kaffejournalisten Schulman
- Saker som gör att du känner dig gammal: Augmented...
- Allt som var viktigt 2007
- Whopper Freakout slår alla rekord
- När allting bara funkar
- Politisk korrekthet och sex i reklam
- Bara för att du är miljövän betyder det inte att d...
- Koldioxidens vänner
- Banker som förstår retail
- Suicidialt beteende
- Vem vill prata med Vattenfall?
- Helly Hanson
- Rolig reklam #1
- Ryssar, Chopard och varför jag älskar Völkl
-
▼
January
(27)
No comments:
Post a Comment