Wednesday, January 23, 2008

Cloverfield-kampanjen

JJ Abrams, mannen som gav oss Lost, ligger bakom den nya filmen Cloverfield. Jag vet inte om filmen är bra, men kampanjen innan är helt briljant. Här ligger första trailern som visades utan avsändare och som fick filmvärlden att börja spekulera: vem ligger bakom? JJ Abrams själv vägrade svara på frågor, studion mörkade all inblandning och total förvirring bröt ut i bloggosfären.



Senare avslöjades filmens innehåll och titel med fejkade nyhetsinslag och fler trailers. Tex en sådan här:



Och till sist fick Cloverfield premiär i fredags. 46 miljoner dollar spenderades på bioiljetter under öppningshelgen, en av de största biopremiärerna någonsin.

Här ett klipp från CNBC:



Detta är genialiskt. Bland de vassaste exempel på viralmarknadsföring jag har sett. Som inte bara kan skryta med antal visningar, utan en faktisk effekt som kopplar direkt till produkten. Hatten av.

Andra bloggar om ,

No comments:

Post a Comment

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.