Friday, May 9, 2008

Pizza Hut-effekten

Jag jobbar just nu med en kund som har lite trubbel med deras fastpriserbjudande. Det låter bra på pappret, eftersom kunderna får obegränsat med X för en fast summa varje månad. Men ändå är de inte nöjda.

Jag gjorde en del research på området, och upptäckte att kunderna agerade precis på samma sätt som när jag själv äter pizzabuffé på Pizza Hut. (Är det inte härligt när man får referera direkt till sitt eget beteende i analyser? Objektivitet har aldrig förändrat världen.)

Kort förklaring: En pizzabuffé kan aldrig göra dig nöjd. Det finns bara 2 sätt att gå därifrån:

1. Du har ätit för många bitar och mår illa. Att åstadkomma någon form av jobb under resten av eftermiddagen är bara att glömma. Och du lovar dig själv att aldrig mer gå till Pizza Hut.

2. Du har inte ätit för mycket och mår inte illa. Då går du istället därifrån med en krypande känsla av att du borde ha tagit en bit till. Du fick inte vad du betalade för.

Förutom att det är snudd på omöjligt att vandra ut från Pizza Hut nöjd och lagom mätt, är en buffé alltid begränsande mot målgruppen. Trots att det kostar ungefär som en helt vanlig innerstadslunch, så går jag bara dit när jag är riktigt, riktigt hungrig. Vilken inte är varje dag klockan slår 12. Och de som inte identifierar sig till gruppen 'våldsamt hungrig utan GI-ångest' sätter aldrig sin fot innanför dörren.

Lärdom? Fastpris är fantastiskt. Ibland. I andra fall, som för kunden här ovan, skapar det stress hos kunden som gör att han/hon aldrig blir nöjd med tjänsten eller produkten eftersom den inte hinner utnyttjas tillräckligt.

Nu ska jag till Grill och äta lunchbuffé. Jag är jättehungrig.

Andra bloggar om , , , , , ,

No comments:

Post a Comment

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.