Tuesday, May 27, 2008

Biggest scam in the world?

Erik Nordenankars examensprojekt på Beckmans, biggestdrawingintheworld.com, har blivit vrålhajpat de senaste dagarna och även fått en blänkare på Resumé. Men via kommentarerna på Resumé länkas jag vidare till Nyteknik, där en konspiratorisk artikel pekar på att allt egentligen är fejk.

Hans mobilsvar verkar dessutom lite väl välregisserat:

"Det är så många som ringer mig angående Biggest drawing in the world så jag kan inte returnera alla samtal. Jag hänvisar istället till min hemsida för mer information"

Detta är bland det bästa jag sett. Först är grundidén imponerande. Sedan lyckas Erik dessutom skapa spekulation om det verkligen är sant. Drivkraften bakom många av bästa virala kampanjerna är just osäkerheten om sanningshalten. (Kolla till exempel Whopper Freakout och Dynamite Surfing.)

Briljant. Även om det är fejk.

EDIT: Det ÄR fejk. Vilket gör det ännu bättre. Synd att han inte kunde hålla på sanningshalten lite, lite till bara. Det var bara en tidsfråga innan det hade dykt upp i gammelmedia.






Andra bloggar om , , ,

No comments:

Post a Comment

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.