Friday, March 28, 2008

Viggo Cavling och strategin

I gårdagens Resumé ägnar Viggo Cavling ledarsidan åt att propagera för mindre strategi och mer magkänsla i reklamen. Något som han menar skulle leda till bättre reklam. Åsikten baserar han på att Coops reklam visserligen har varit bra, men att den "talar till mig, och inte med mig." Att den är "kylig, intellektuell och humorbefriad". Och att den skulle vara baserad på för mycket strategi. Visserligen ingen strategi som han kan förklara eller berätta om, men som tydligen har givit "kylan".

Nja. Jag tror Viggo har fått det mesta om bakfoten. Coops reklam snarare ett bra exempel på reklam helt befriad från allt vad strategi heter. Från läktaren har det mer sett ut som lite lösa skott åt olika håll. De finns inget gemensamt mellan reklamen och hur det ser ut i butiken. Inte heller något sammanhang mellan personalens attityd eller annonsblad. Print och TV ser ut att komma från olika annonsörer. Deras EMV-strategi har varit huvudlös, med införandet av det könlösa Coop Xtra, slakten av Signum och Blåvitt. Kort sagt hade de behövt mer strategi. Någon som hade lyft blicken och frågat sig: vad är det egentligen vi försöker åstadkomma med varumärket?

Så Viggo Cavling, strategi handlar inte om "hängslen och livrem, fallskärm och flytväst". Det kanske är kontraproduktiva förtester du talar om. Bra strategi är en förutsättning för att det ska bli bra, magträffande kommunikation. Oavsett om den strategin kommer från en kreatör, projektledare eller planner.

Mer om Coop och reklam hon Martin Jönsson.

Andra bloggar om , , ,

No comments:

Post a Comment

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.