Tuesday, March 4, 2008

Axel Bringéus VS Resumé pt II

Axel blev alltså omedelbart sparkad från Procter & Gamble efter att denna sk skandal briserade igår eftermiddag. Det som lät som nazisthyllningar för en Resuméläsare var i själva verket ganska oskyldiga vardagsbetraktelser. Måhända uttryckt med ett ibland klumpigt språk som en P&G-anställd borde förstått konsekvenserna av.

2 frågor återstår:

1. Vad var nyhetsvärdet i att hänga ut en 25-årig kille som precis har börjat som Assistant Brand Manager på P&G? Han är inte en offentlig person. Han har inget chefsansvar. Det är ingen välbesökt blogg. Resumé lyckades i få honom sparkad på dagen, för att sedan tycka att "Ge Axel Bringéus ett jobb"

2. När slutar du representera företaget, och när börjar du representera dig själv? I den gamla världen var svaret ganska självklart. I offentliga sammanhang så representerar du alltid företaget i viss mån. Problemet med att överföra den logiken till internetsamhället är att hela ditt liv finns i offentligheten. Allt delas. Allt syns. Och alla gör fel någon gång.

Tydligen ska Axel ge sin syn på saken i Resumé TV imorgon. Jag hade trott att han skulle undvika dem den närmasta tiden, men Axel kanske har en plan. Jag tror inte vi har sett slutet på den här historien.

Blogginlägg från det senaste dygnet:

Planning.se: Uselt av Resumé

Deep.Ed: Resumé sänker en till

LoveSexMoney: En av mina anledningar att förbli anonym

JMW: BEFRIAD ZON: Att avskedas för sitt bloggande – paradigmskifte som sagt…

Lidne Inc:
Social Media 2008: Blogger gets fired - who to blame?

Head Ache Days: Skriv i Sanden

Researcher: Att behålla de bästa

1 comment:

  1. Nu kanske han lär sig att vara med i fackföreningen till nästa gång?

    ReplyDelete

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.