Monday, March 17, 2008

Svår jorden-går-under-ångest

När jag läser sådana här artiklar blir jag ganska rådvill. Jag vill göra något åt världens problem, men det är rätt svårt. Jag har precis läst ut Roberto Savianos Gomorra, en fantastisk bok som gör att jag kommer tänka en extra gång innan jag köper grönsaker från södra italien. Jag håller på att läsa Isabella Lövins Tyst Hav om den statsunderstödda utrotningen av allt levande i Sveriges vatten. Och igår läste jag halva Hemliga Kocken, en svensk fortsättning på Fast Food Nation. Kort sagt har jag helt snöat in på domedagslitteratur.

Och nu är det måndag igen och jag tror att vi kommer att dö och världen kommer att gå under snart. Och ändå kommer jag att flyga inte mindre än 3 gånger denna vecka.

5 comments:

  1. Artikeln i AB är väldigt förenklad.

    Om vi tar påståendet att etanol skulle skapa svält måste man titta på att tidigare så fick västvärlden skäll för att vi dumpade priserna på spannmål på världsmarknaden och då slog ut de fattiga ländernas produktion.

    Nu går priserna på spannmål upp och då är inte det heller bra.

    ReplyDelete
  2. Om vi tar påståendet att etanol skulle skapa svält måste man titta på att tidigare så fick västvärlden skäll för att vi dumpade priserna på spannmål på världsmarknaden och då slog ut de fattiga ländernas produktion.

    Nu går priserna på spannmål upp och då är inte det heller bra."



    Har du läst ekonomi? Med den är det så att det man odlar till livsmedel inte är samma vara som det man odlar till etanol, och etanolen sponsrars och blir inte mat. Det innebär att maten odlas mindre på bekostnad av att etanol odlas. Att mindre mat odlas innebär att den blir mindre tillgänglig och dyrare vilket leder till hunger och svält. (Om du läst ekonomi så förstår du att åkermarken är en resurs som kommer att minska för matodling när subventioner för etanolodling ekonomiskt effektiv, och därmed kommer pris-efterfrågan att finna ett nytt balansläge med ett mindre matutbud.)

    IFPRI och diverse andra humanitära organisationer konfirmerar att det är vad som nu sker, och de varnar för en enorm katrastrof!!!

    De enda som tjänar på etanol i fattiga länder är de som äger jordbruk, men regnskog skövlas beroende på att man odlar så mycket för etanol (efterfrågan ökar på åker och bönder bränner därför regnskog).

    Läs gärna denna artikel om det


    Dessutom har artikelförfattaren, Krepner, fel om att etanolen minskar CO2 med 85 procent. Den ökar i alla lägen CO2 eftersom alternativ energiodling alltid är mycket effektivare (och även billigare) för att ersätta fossil energi med!

    Det har jag visat här, där även det om svält finns med.

    ReplyDelete
  3. heter din pappa Lars?

    /Erik med k

    ReplyDelete
  4. Angaende alla katastrofteorier som uppkommit som en foljd av "An Inconvenient Truth" och IPCCs report... http://www.moderna-myter.se/

    Intressant, och aven om detta inte heller ar absolut fakta, sa lugnar det magen lite.

    Vill du ma lite battre sa skulle jag rekommendera http://www.goodnewsnetwork.org Bara POSITIVA nyheter for hela slanten. :)

    ReplyDelete

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.