Tuesday, March 4, 2008

Greed is green

Den här annonsen finns att beskåda i dagens Dagens Industri. Jag tycker att det är skönt att se någon som talar klarspråk om deras miljöengagemang. Och inte hymlar med varför man håller på med det.

Det är inte speciellt konstigt egentligen, att hushålla med sina resurser är både miljövänligt och plånboksvänligt. WalMarts stora miljösatsning innebar bland annat att deras lastbilschaufförer stängde av V12-motorn på natten och iställde värmde/kylde kupén med ett elaggregat. Extremt miljövänligt och sparade tonvis med pengar åt WalMart samtidigt.

(Vilket naturligtvis föranleder frågan: Lämnade verkligen de dumma asen motorn på tomgång hela natten tidigare? Mer om det en annan gång. Greenwashing finns det gott om.)

Heder åt Hans Andersson Recycling som vågade säga det andra pratar om. Som för övrigt har världens roligaste pay-off: "recycling, trading and saving the planet."

EDIT: Hans Andersson Recycling lyckades även komma med på ledarsida i SvD ("Utan kapitalister har inte klimatet en chans"). Bra jobbat.

Andra bloggar om , ,

2 comments:

  1. Tack för en underbar annons. Köper DI idag och häftar upp den på väggen. Är det du som är pappan?

    ReplyDelete
  2. Nej, jag har ingenting med denna briljanta annons att göra tyvärr. Vrid tidningen ett halvt varv medsols och läs längst ned i hörnet så ser du vem som ligger bakom.

    http://www.jerlov.se/

    ReplyDelete

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.