Wednesday, April 30, 2008

Berghs, oärliga konsumenter och valborg


Idag var jag på Berghs och använde 2 timmar till att förklara varför planning är fantastiskt, att konsumenter alltid ljuger och testa av en ny kreativ brief. Det som jag plötsligt förstod när jag var där är att kreatörerna på Berghs är rätt vassa planners själva. Eller de är tvingade att vara det. Eftersom de alltid verkar jobba med otajta briefer, använder de 2/3 av sin tid till att sätta sig in i kundens situation och 1/3 till att faktiskt jobba med idéer.

Det kan också vara förklaringen till varför plannern har en så diffus roll i Sverige idag. Kreatörer som själva har tvingats utbilda sig till stjärnplanners, kan tänkas vara ganska ovilliga att släppa ifrån sig den processen till någon de aldrig sett röken av under hela utbildningen. Och de planningutbildningarna jag har sett i Sverige verkar vara ganska avskiljda från den kreativa processen och helt fokuserade på varumärkesmodeller och målgruppsanalyser av varierande kvalitet.

Ska det finnas en roll för planners på svenska reklambyråer måste skolorna ta sitt ansvar tidigare. Hur det det ska gå till exakt vet jag inte ännu. Återkommer när jag har tänkt vidare på det.

Nu sticker jag till landet. Glad Valborg.

Andra bloggar om , , ,

11 comments:

  1. Något jag också tänkt på. Själv kallas jag ju kreativ planner eftersom jag rör mig i gränslandet mellan planner och CD, och tycker det borde vara mer intressant för många fler.

    ReplyDelete
  2. Men om knappt någon vet vad en planner gör - vad gör då en 'kreativ planner'? Begreppsförvirring i kvadrat.

    ReplyDelete
  3. Missa inte Berghs glass kampanj!

    www.berghsglass.com

    ReplyDelete
  4. Hoppas verkligen inte att någon från Berghs stod för den särskrivningen...

    ReplyDelete
  5. haha, jag va inne en snabbis på berghsglass.se och gjorde testet. ganska flummigt men roligt... :) är det inte så som berghs är?

    ReplyDelete
  6. Berhgs utbildar Planners!

    Jag går själv diplomutbildningen marknadskommunikation. Vi har läst ett flertal stora kurser som har haft fokus på planning eller riktningen i kommunikationen och hur man vägleder/inspirerar kreatörer.

    (Klyschigt uttryckt är vi konsumentens gisslan och kreatörerna är vår målgrupp. Kan inte kreatörerna få någon höjd på kreationen har vi som planners misslyckats i ramverket)

    Inledningsvis läste vi affärs- och varumärkesstrategi med Annika Rehn och Anders Heden där fokus låg på konkurrensanalys/strategi och varumärkesplattform (Litt: Porters "konkurrensstrategier" & Aakers "Building Strong Brand")

    Efter det läste vi kommunikationsstrategi och planering med Camilla Johansson där fokus låg på riktningen i kommunikationen och hade Mats Carlmark som föreläsare som gav fantastiska lektionier i planning samt att vi hade en givande gästföreläsning med Micael Dahlen och en helt fantastisk föreläsning med Johan Östlund från DDB(Litt: Dahlen´s Optimal Marknadskommunikation + artiklar från Östlund)

    Christer Mårtensson var benhård när vi skulle träna på att sälja in pitcher..

    Pelle Hasselgren lärde oss verkligen att skilja på vad, hur och vilka i kursen Kreativitet i strategiarbetet och gav oss uppgifter i att skriva kreativa briefer..

    Kursen Planning med Pär Owen, som var helt outstanding, knöt ihop hela säcken på året där vi fick "planna" på Berghs Diplomutbildningar. Kursen var otroligt pedagogisk och metodisk och utgick från Pärs egna erfarenheter som Planner och Coopers "How to plan advertising" Titlarna på referenslitteraturen var Trouts "Positioning", Steels "Trues Lies and Advertising" och "Perfect Pitch", Fortini-Cambells "Hitting the Sweetspot"

    Under exjobben tror jag att de flesta "kreatörerna" fått lära sig vad planners är. Kan tänka mig att cirka 1/4 av de som gått marknadskommunikation (inklusive mig själv) har siktet inställt på att bli planners och känner sig väl förberedda.

    Har många tankar kring hur man kan öka förståelsen för plannerns roll i Sverige. Vill du höra kan du skicka mig ett mail på: toggebc@hotmail.com

    ReplyDelete
  7. T, jag vet att Berghs utbildar planners. Även om jag hittills inte har stött på någon ute i verkligheten.

    Precis som du skriver lär sig de flesta kreatörer vad en planner är under sitt exjobb. Och då har de redan pluggat i 2 år med bara ett litet hum om vad en planner egentligen håller på med.

    Resultatet blir (utifrån det lilla jag har sett, bör tilläggas.) att det kommer in en person som de inte har sett röken av på 2 år, och gör det jobbet de alltid har fått göra själva.

    Om plannern ska bli viktig, behövd och bidra till bättre idéer måste det bli en naturlig del av arbetsprocessen mycket tidigare än exjobbet.

    Och T, är du med i APG? Du skulle säkert kunna bidra med mycket bra åsikter där.

    ReplyDelete
  8. Eric, du kommer att stöta på ett antal personer framöver från Berghs som brinner för planning, tro mig.

    Jag håller med dig att förståelse för planning och plannern måste in tidigare i processen. Dock hade "mina" kreatörer i exprojektet stor förståelse och respekt för hur vi från MK jobbade i gruppen.

    Vidare är Berghs den enda skolan som utbildar "alla" discipliner inom kommunikation och integrerar dessa med varandra. Tror att förståelsen för planning och planners kommer att öka redan nästa år då vi på MK skrikit högt om detta.

    Jag har inte gått med i APG ännu men tänker definitivt göra det så fort ekonomin tillåter (mycket festligheter nu) och jag ska se till att även mina klasskamrater som vill och kommer att arbeta med planning också gör det.

    Ses där ute.
    /T

    ReplyDelete
  9. Eric, du kommer att stöta på ett antal personer framöver från Berghs som brinner för planning, tro mig.

    Jag håller med dig att förståelse för planning och plannern måste in tidigare i processen. Dock hade "mina" kreatörer i exprojektet stor förståelse och respekt för hur vi från MK jobbade i gruppen.

    Vidare är Berghs den enda skolan som utbildar "alla" discipliner inom kommunikation och integrerar dessa med varandra. Tror att förståelsen för planning och planners kommer att öka redan nästa år då vi på MK skrikit högt om detta.

    Jag har inte gått med i APG ännu men tänker definitivt göra det så fort ekonomin tillåter (mycket festligheter nu) och jag ska se till att även mina klasskamrater som vill och kommer att arbeta med planning också gör det.

    Ses där ute.
    /T

    ReplyDelete
  10. Härligt, jag hoppas få se mer av Berghs-planners i framtiden då.

    Precis som du pekar på är det bara Berghs som har möjlighet att blanda disciplinerna redan i skolan. Jag hoppas de blir bättre på att utnyttja det. Vi ses //E

    ReplyDelete

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.