Monday, April 14, 2008

Undersökningar: Som man frågar får man svar

I förra veckan såg jag den här blänkaren på Dagens Media:"Sociala nätverk lågprioriterat av ungdomarna"

Frågan var om ungdomarna tyckte att sociala nätverk var viktigt. Bara 39% svarade ja. Trots att 3 av de 5 populäraste sajterna var just sociala nätverkssajter och undersökningen genomfördes på Habbo. Undersökningen tog sig sedan vidare till Contagious veckobrev utan att någon frågade sig: vet en 14-åring vad ett socialt nätverk är?

Det är inte första gången som statistik blir fel. Riktigt allvarligt blir det ibland när kunder vill ta reda på om reklamen kommer att få människor att köpa deras produkt eller tjänst. De vill ställa frågan rakt ut, utan att tänka på att:

1. Människor erkänner aldrig att de "går på" reklam.
2. Skulle de eventuellt erkänna det för sig själva, erkänner de aldrig för 7 andra människor och en förhörsledare framför en spegelvägg.

Undersökningar är aldrig starkare än sin svagaste länk.

(Ledsen för den mediokra uppdateringstakten. Jag har varit borta ett par dagar.)

Andra bloggar om , , , ,

No comments:

Post a Comment

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.