Thursday, April 17, 2008

Aquavit Grill & Raw Bar: Var försiktig när du lånar ut ditt varumärke

I dagens DN sågas Aquavit Grill & Raw Bar så hårt att jag anar krismöte bland personalen. Allt från lokal, mat och service är helt kass enligt krogkommissionen. Och det hela kryddas med ett citat från personalen om att Marcus inte är inblandad annat än med sitt namn. Mot bra betalning förstås.

Självklart trist för nya Clarion, men allra tristast för Marcus Samuelsson själv. Efter Mat-Tina lär han vara sveriges mest kända kock och lever högt på sitt varumärke med tillhörande kokboksförsäljning. Han borde snarast kasta sig på ett plan och se vad Clarion egentligen har ställt till med.

Att du inte äger människors åsikter om ditt varumärke är ett faktum, men om du inte har koll på vad ditt varumärke levererar är det katastrof. Varumärkesutvidgning är rätt gjort både lönsamt och stärkande, men i sämsta fall förödande. Lacoste/IZOD är ett bra exempel på det senare. (Lacoste återuppstod senare, dubblade priserna och går nu som tåget.)

Nu handlar det visserligen bara om en enda recension, men jag ser ändå fram emot en snygg krishantering från Marcus. Annars kommer nog många tveka inför att betala 555 kronor (!) för en New York Striploin Steak på Norra Bantorget.

Andra bloggar om , , , , ,

No comments:

Post a Comment

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.