Sunday, April 6, 2008

Absolut + Mexiko = Sant

Idag skriver DN om Absolut som har orsakat en proteststorm i USA för att de har publicerat en annons (i Mexiko) där Mexiko är lite större än vad det borde vara. Det är fantastiska nyheter för Absolut av minst 3 anledningar:

- På den mexikanska marknaden är det den bästa reaktionen de kunde få. Och förhoppningsvis är mexikansk media lika snabba på att rapportera om vodka-bråket som svensk.

- I USA har Absolut gått från att vara en utmanare och avantgardist i kommunikation och varumärke, till att bli en etablerad, småtråkig gubbvodka. Sedan länge omkörd i it-faktor av Grey Goose mfl. De behöver lite kontrovers och arga evangelister just nu. Äntligen en anledning att hata eller älska varumärket.

- Absoluts varumärke tar sig in i DNs förstadel. Och i minst ett blogginlägg. Fin PR.

Med det sagt, har inte TBWA stulit hela Carlsbergs kommunikationsplattform? "Carlsberg don't do..., but if we did it would probably be the best in the world." jämfört med "In an Absolut world." Jag har svårt att tro att det kan bli mer likt än så. Märkligt.

Här är en länk till LA Times som skriver om affären.

Länk till konservativa kolumnisten Michelle Malkin's blogg.

Och här är en amerikansk bloggares försök att jag-tror-inte-svenskarna-hade-tyckte-det-var-lika-roligt-om-vi- skämtade-om-dem-försök. (?). Amerikaner...

EDIT: Såg på Resume.se nu på morgonen att Absolut drar in kampanjen och böjer sig för opinionen. De som skriker mest verkar betyda mest. Beklämmande. Stå för er kommunikation, ynkryggar!

Andra bloggar om , , ,

No comments:

Post a Comment

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.