Thursday, April 24, 2008

Nyamko Sabuni & sexistisk reklam

Nyamko Sabuni meddelar äntligen att det inte kommer att bli någon lagstiftning mot sexistisk reklam. Väldigt bra av minst 3 anledningar:

1. En lagstiftning innebär att allt som inte är uttryckligen förbjudet automatiskt blir tillåtet. Och eftersom "sexistisk reklam" är en högst subjektiv bedömning, kommer mycket av det som förbudsivrarna hoppas på ska försvinna istället bli tillåtet.

2. Vem ska bestämma vad som är sexistisk reklam? Ett skönhetsråd? En liten klick människor som bestämmer vad som är bra respektive dåligt för dig och mig att utsättas för? En procentuell gräns för hur mycket naken hud som får visas?

3. Det är självsanerande. Inget företag tjänar på att göra sexistisk reklam i det långa loppet. Sen att företag som Berras Fälgar kommer att göra ett par övertramp på vägen, det får vi nog lära oss leva med.

Sexistisk reklam är ett problem. Lagboken kommer inte förändra det faktumet.

(Bilden ovanför kommer från lanseringen av Tom Fords parfym. Reaktionerna i Sverige har varit allt annat än positiva.)

Resumé: "Sabuni: Nej till lag mot sexistisk reklam."

Läs även: "Politisk korrekthet och sex i reklam"

Martin Jönsson: "Pengarna i sjön när Sabuni säger nej"

Andra bloggar om , , , ,

No comments:

Post a Comment

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.