Wednesday, November 19, 2008

Veckans obegripligaste

På Dagens Media har Rickard Svensson från PR-byrån AWB skrivit en debattartikel som jag inte förstår någonting av. Han ser ett motsatsförhållande mellan att ha ett starkt varumärke och förstå konsumenternas behov. Som ett undantag ser han Google, som tydligen har förstått konsumenternas (det betyder dina och mina) behov alldeles fantastiskt väl.

Därefter kommer fyra stycken om social identitet och konsumtion med citat som "Vem kan till exempel vara ensam med 200 Facebook vänner?" och därefter slutklämmen: Vi behöver komma till insikt med att det inte alltid är vad vi säger, utan vad andra tycker som har inflytande på hur vårt varumärke uppfattas.

Svaret på debattartikeln är ganska enkelt: Rickard, det är bara vad andra tycker som bygger ett varumärke. Oavsett vad varumärkesägaren säger. Annars har du inget varumärke. Så antingen har Rickard en annan måttstock för starka varumärken, eller så menar han kanske stor mediabudget. Eller kanske stark logotyp?

Följdfrågan på den här debattartikeln blir snarare till Dagens Media - är det här bra debatt?

Debattartikeln här.


Andra bloggar om , , , ,

1 comment:

  1. Du har så jävla rätt!

    När jag läste detta i morse undrade jag om skribenten i fråga lider av någon form av förvirring!

    För Google är ju inget varumärke, eller hur

    /David

    ReplyDelete

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.