Monday, September 15, 2008

Sarah Palin

Tycka vad man vill om Sarah Palins politiska agenda, men sitt tal på republikanernas partikonvent avslutade hon med den här meningen:

In politics, there are some candidates who use change to promote their careers.

And then there are those, like John McCain, who use their careers to promote change.

Fantastisk retorik. Ibland, men för sällan, försöker även vi soundbite-ifiera våra dragningar. Skillnaden mellan "öka försäljningen 14%" och "få de människor som älskar X att också köpa X" kan verka hårfin. Men medan den ena pratar direkt med vänster hjärnhalva så skapar den andra en känsla för vad som måste åstadkommas.

Och eftersom vi reklamare älskar att tala om emotionell kommunikation, varför skulle det fungera annorlunda med kunder?
“The essential difference between emotion 
and reason is that emotion leads to action while reason leads to conclusion.”


Donald B. Calne
Professor of Neurology
Univeristy of British Columbia

Lite, lite relaterat: Notanotherplanningblog

Lite, lite relaterat: HBO:s fantastiska storieskampanj





2 comments:

  1. Bästa bilden räddade den här måndagen!

    ReplyDelete
  2. Sarah behöver ingen bössa. Hon är läskig nog utan.
    Hade jag inte varit en arrogant europé skulle jag utgå ifrån att bilden var ett montage.

    ReplyDelete

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.