Tycka vad man vill om Sarah Palins politiska agenda, men sitt tal på republikanernas partikonvent avslutade hon med den här meningen:
In politics, there are some candidates who use change to promote their careers.
And then there are those, like John McCain, who use their careers to promote change.
Fantastisk retorik. Ibland, men för sällan, försöker även vi soundbite-ifiera våra dragningar. Skillnaden mellan "öka försäljningen 14%" och "få de människor som älskar X att också köpa X" kan verka hårfin. Men medan den ena pratar direkt med vänster hjärnhalva så skapar den andra en känsla för vad som måste åstadkommas.
Och eftersom vi reklamare älskar att tala om emotionell kommunikation, varför skulle det fungera annorlunda med kunder?
“The essential difference between emotion and reason is that emotion leads to action while reason leads to conclusion.”
Donald B. Calne
Professor of Neurology
Univeristy of British Columbia
Lite, lite relaterat: Notanotherplanningblog
Lite, lite relaterat: HBO:s fantastiska storieskampanj
Bästa bilden räddade den här måndagen!
ReplyDeleteSarah behöver ingen bössa. Hon är läskig nog utan.
ReplyDeleteHade jag inte varit en arrogant europé skulle jag utgå ifrån att bilden var ett montage.