Friday, June 13, 2008

Kändisplanning

Igår var jag och lyssnade på Winston Binch, Integrated Head of Interactive Production (?) på Crispin Porter + Bogusky. Hyper Island hade bjudit in Saatchi på ett par platser som de hade över. Ni som har läst den här bloggen förut vet att jag brukar hylla dem, och igår var jag där för att ta reda på hemligheten bakom mästerverken.

Till min besvikelse fanns det nästan ingenting som de gjorde annorlunda. De är kanaloberoende. De jobbar med stora idéer som de tar ut i alla kanaler. De plannar genom att ge sig ut på gatorna. Allt utgår från interaktivitet. Gääääääääsp. Det enda intressanta (förutom deras briljanta jobb!) är deras idé om "make brands famous". Inget unikt kanske, men de verkar fokusera stenhårt det på CP+B. De tittar på varje varumärke som om de vore människor, och sedan försöker de få dem att göra samma resa som en 'famous person'. För kända personer börjar nästan aldrig sin karriär med att köpa sida 3 i DN. De gör oftast något så att det skrivs om det.

Så enkelt verkar det vara.

För de som inte vet tillräckligt om denna superbyrå i Miami/Denver: Köp Hoopla, kolla Whopperfreakout och läs in er på Minilanseringen på amerikanska marknaden. Pure genius.

Andra bloggar om , , , ,

2 comments:

  1. Briljanta javisst men Coca COla Zero var ingen jävla höjdare precis. Va fan hände där? Använde sig av alla jävla möjliga och omöjliga klyschor av män 20+ istället för att titta på vad män 20+ egentligen är.

    ReplyDelete
  2. Jag kunde inte hålla med dig mer. Även solen har tydligen sina fläckar.

    ReplyDelete

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.