Sunday, February 24, 2008

Söndagsångest


Ett företag som ska etablera sig på den svenska marknaden. Som har allt. Och som de ska sälja till alla. Går det att göra en strategi på överhuvudtaget? Hjälp. Fan. Det går inte. I alla fall inte på en söndag. Min hjärna självantänder snart.

Jag har till och med letat mig tillbaka till ett gammalt favoritinlägg från Northern Planner: How to find a strategy och det hjälpte inte det heller.

(Om du har en genistrategi för ovanstående problem i bakfickan, var så vänlig och skriv den i kommentarsfältet. Tack.)

2 comments:

  1. (om du inte löst problemet än:)

    Det finns två strategier när det gäller allt-till-alla-varumärken:

    1. Icon branding, t.ex. Coca-Cola, Heinz ketchup eller iPod. Generiskt/avskalat men ändå unikt, baserat på produktledarskap och universalitet i form av en mängd olika användningsområden.

    2. Pocket-of-involvements targeting, t.ex. IKEA eller Peugeot, man blir känd som ett varumärke som riktar sig mot flera olika segment (IKEA: kök, badrum, familj, singlar...; Peugeot: småbilar, cabbar, familjebussar, etc), samtidigt som man håller ihop varumärket med en gemensam nämnare (IKEA: varuhuset/konceptet; Peugeot: modern design/visuella brand cues).

    3. Ljug.

    ReplyDelete
  2. Tackar!

    Jag har faktiskt löst problemet ganska bra. Utan att kunna berätta vad jag egentligen håller på med (märkligt.) handlar det om en beteendeförändring som de flesta vet att de borde göra men inte har gjort.

    Och de behöver bara få en knuff framåt. För resultaten av den tankevurpan får du vänta till oktober.

    Jag ligger närmast ditt alternativ nummer 3 helt enkelt.

    ReplyDelete

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.