Tuesday, February 19, 2008

En äkta, irriterande spamblogg: mrgreen.com


Hittills har den svenska bloggosfären varit ganska befriad från spambloggar. Det vill säga bloggar som försöker generera träffar endast genom att länka till sökord, länka andra bloggar och provocera fram träffar utan att bjuda på något innehåll. I vanliga fall är de autogenererade, men nu har någon tagit sig tid att manuellt skriva en för att hoppas få klick.

Via Researcher hittade jag MrGreen.com. Personerna bakom sajten ska lansera någon typ av hemlig produkt och försöker skapa intresse genom att spamlänka till Politikerbloggen, Springtime och Blondinbella bland annat. Vidare försökte de sig på någon sorts kupp genom att erbjuda sig att betala de 20 000 kronor som Rolf van der Brink trodde att han kunde kräva för att Niclas hade fotat hans blaska.

TIll personerna bakom MrGreen.com:

Spamblogging är irriterande, väldigt få personer kommer att bli nyfikna på vilka/vad ni är och jag hoppas verkligen inte att ni har betalt den person som rekommenderade er att göra detta. Som det ser ut nu ligger ni helt i klass med de sylvassa hjärnorna bakom "ENLARGE YOUR PENIS" och "You are our 1 000 000th visitor!!!"-kampanjerna.

(Japp, jag vet att jag svalde betet nu. Men med mina mediokra läsarsiffror är jag säker på att jag inte hjälper dem på traven.)

EDIT: läser detta på OOZ.nu: "Så trots detta rotar jag runt lite och inser att personen i fråga gärna vill dra ut på det hela genom att droppa lite ledtrådar men det finns ett betyligt enklare sätt att ta reda på vem som ligger bakom. Sagt och gjort personen som ligger bakom är Fredrik Sidfalk tidigare grundare av Betsson mm."

Andra bloggar om , ,

6 comments:

  1. Kan väl vara så att Springtime är de som ligger bakom själva "PR-tricket", de skickar ju tips från sin info-adress om just denne Mr Green...tillfällighet?

    Tinni

    ReplyDelete
  2. Ja du, vem vet. Spänningen är verkligen olidlig.

    ReplyDelete
  3. https://www.xing.com/profile/Mikael_Pawlo

    ... jobbbar på Springtime. Den gode Nicklas på Researcher och Deep ... finns där med. Samt andra i samma krets. Misstänker att vi är flera som svalt detta beska bete.

    /apan

    ReplyDelete
  4. Haha. En stagead bloggbeef. Mycket vackert gjort isåfall.

    ReplyDelete
  5. Apan är dum i huvudet. Klart jag finns på Xing. Jag finns överallt... jag jobbar med planning, min spets är sociala medier... Men att jag skulle ha något med Mr Green att göra är fan sjukt och det måste vara Mikael Apskaft som är "apan" samma person som försökte förminska den stenhårda bloggopinion som skapades runt RvdB-grejen. Och nån borde kanske lura ut varför jag inte svarat Mr Green - just för att jag hatar spambloggar, juice-drivarbloggar och såna som de lika mycket som bloggägaren.

    Nu blir jag fan förbannad. Jag har endast kopplingar till min egen byrå.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.