Sunday, December 16, 2007

Sveriges dyraste spådamer

I fredagens Metro dök det upp en artikel signerad Kairos Future där de går igenom vilka trender som de förutsett för 2007 som verkligen slog igenom. Det är en rafflande uppgörelse med knivskarpa spaningar i kristallkulan. Erik Herngren, VD på Kairos Future, lyckades bland annat pricka in:

RÄTT: Var handlar konsumenten? Under 2007 blev det allt vanligare att handla på nätet. – Det fortsätter ännu mer 2008, säger Erik Herngren.

RÄTT: Nu börjar pensionärsuttåget på allvar.
– Ja, nu börjar man se gott om tomrum efter 40-talistgenerationen, säger Erik Herngren.

RÄTT: Bärbart ljud, bild och text på konsumentens egna villkor– reklamvärldens mardröm. My Space, RSS, You Tube, tivo, poddradio … Svenskarna är troligen det folk i världen som har högst andel bärbara datorer per capita. – Tv på webben har verkligen slagit igenom i år. Jag tror att det kommer att hända väldigt mycket det kommande året, säger Erik Herngren.
I klartext lyckades de alltså pricka in att fler personer födda på 40-talet skulle gå i pension, att myspace/youtube/blabla skulle bli större och att det blir vanligare att handla på nätet. Va? Kan man ta betalt för detta? Trendspanarbranschen framstår som lika seriös som Saida i den här artikeln.

Inspirerad av Kairos Future kommer här en egen liten trendspaning för 2008:

- Ännu fler personer kommer att handla på nätet.
- Ännu fler personer födda på 1940-talet kommer att gå i pension.
- Ännu fler personer kommer att besöka youtube/myspace/facebook eller deras nya motsvarigheter.

Påminn mig om ett år att kolla om jag hade rätt.

Resten av artikeln är minst lika banbrytande.

Andra bloggar om ,

No comments:

Post a Comment

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.