Jag fortsätter att bli imponerad av de som brukar kallas världens bästa byrå: Crispin Porter + Bogusky. Byrån som ligger bakom Burger Kings uppsving, Molson Canadian-kampanjerna och Minilanseringen i USA. Precis som många andra toppbyråer gör de fantastisk reklam, men det är inte därför de är så bra. Det briljanta är att CP+B alltid tar det lite längre.
Alex Burnard från CP+B var här och talade för reklamförbundet förra året, och han beskrev det på ett väldigt enkelt sätt. Han såg inte på sitt jobb som kommunikation. De handlade om "making brands famous". På bästa möjliga sätt. Enligt honom sätter redan ordet kommunikation fel agenda eftersom han gärna ser på "sina" varumärken som kändisar. Och Paris Hilton talar aldrig om kommunikation. Hon är bara tillräckligt intressant för att folk ska bry sig om henne.
Följdakteligen har de för Burger King gjort the KING till rikskändis med egen flickvän, han syns på de bästa platserna på basketarenorna och har gästat både Letterman och Jay Leno. De har en förmåga att ta det lite, lite längre hela tiden. Och den sista biten är det som gör hela skillnaden mellan en bra och en briljant kampanj.
Här ovan är deras sista make-brands-famous-grej för Burger King där de förvägrade människor deras dagliga Whopper för att se varför de älskar den. Briljant. I dokumentärform.
För att läsa mer, köp HOOPLA!, boken om CP+B. Hård på utsidan, mjuk läsning på insidan.
En annan CP+B-favorit:
Monday, December 17, 2007
CP+B går hela vägen
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Om mig
- Eric
- Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.
No comments:
Post a Comment