Wednesday, August 20, 2008

Musik

När jag var i Aqua Limones hemstad Göteborg i somras såg jag ett väldigt smart sätt att sälja musik. Weekday sålde band-t-shirts för 300 kronor, där en download ingick i priset. Du får med en skraplott med en kod och kunde gratis ladda ned albumet efter köpet. Trevligt att se att någon faktiskt tänker ett varv extra om musikdistribution och att hitta nya värden för fansen. (Jag har försökt hitta något skrivet om det på nätet utan framgång!)

Apropå musik, så är det enligt rykten så är det inte alls långt kvar till Spotify lämnar betastadiet. Det kan leda till en verkligt intressant upphovsrättslig diskussion i höst när värdet i att "äga" låtar plötsligt försvinner. Jag har haft Spotify i runt ett år nu, och om det förändrar tusentals svenskars musikvanor lika mycket som det förändrat mitt står vi inför ytterligare ett skifte för musikindustrin. Som de förhoppningsvis ska kunna tjäna pengar på den här gången.

No comments:

Post a Comment

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.