Tuesday, February 17, 2009

Henry Ford visste vad lycka var.

I dagens DN finns det en artikel om tjugoåriga Maria som får svår ångest av att välja. För henne innebär varje val att välja bort något annat, vilket gör att alternativkostnaderna för att leva i en värld av fria val har blivit för höga. Värdet på det bortvalda är högre än det valda. Det ultimata i-landsproblemet har blivit verklighet.

Även för mig som inte drabbas av samma ångest som Maria, är mekaniken densamma. Till att börja med de trista valen: Elbolag, telefonbolag diverse pensionsfonder. Men i verktyg som är gjorda för underhållning, som till exempel YouTube eller Spotify ställs du inför samma problem. Youtube i alla ära, men utan att du vet vad du vill se är det en helt död sida. Spotify kan bli lätt ångestframkallande när du står på en fest med fullt dansgolv och 10 sekunder kvar av låten som spelas. När du har 10 miljoner låtar framför dig...ska det vara så svårt att välja en enda bra?

Barry Schwartz skrev The Paradox Of Choice: Why More Is Less redan 2004, om hur för mycket valfrihet kan leda till både ensamhet, depression och ångest. För många bilmodeller skapar olycka. 44 smaker på mineralvattnet kanske är det värsta som har hänt oss.

Så om insikten är att valfrihet är skitjobbigt - vad skapar man då? Ett bra exempel är YouTV.se. Det är, förutom vinnaren av 24 hour business camp, en kanalväljare för Youtube. Du väljer en kanal, och sedan fortsätter den med klipp tills du inte orkar längre. Utan att du får välja alls. Av samma anledning tycker jag att Last.FM fortfarande står sig extremt starkt trots Spotify's totala övertagande av den streamade musikvärlden. (Ja, det finns artist radio. Nej, den är inte lika bra som Last.fm.)

Så nu väntar jag bara på bloggmotorn där jag inte kan välja bakgrundsfärg, mataffären som bara har ett varumärke av varje produkt och bilmodellen som bara har en typ av klädsel att välja på. Henry Ford var nog inte så korkad ändå när han sa "Any customer can have a car painted any color that he wants so long as it is black." Han ville bara göra människor lyckligare.

No comments:

Post a Comment

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.