Wednesday, October 1, 2008

Vattenfall gör en sweatshop

Det är alltid problematiskt att släppa in de sk konsumenterna i sin marknadsföring. Redan för sju år sedan fick Nike känna på det när de lanserade Nike ID. Nike ID gick ut på att du kunde få vilken text du ville på dina skor, så studenten Jonah Peretti beställde ett par med texten SWEATSHOP på. Nike tvärvägrade, Jonah lade ut hela e-mailkorrespondensen och ett av de första exemplen av konsumentgenererat som gick fel var fött.

Nu har Vattenfall lanserat en kampanj som de kallar klimatsignatur. Den går ut på at få folk att skriva under ett manifest, och för varje namn så kommer de att placera en gubbe utanför EU-parlamentet som uppmanar till bättre energianvändning. Bra tänkt. Om de hade hetat Greenpeace eller WWF.

Igår när jag var inne på sidan hade de flesta besökare istället skrivit under med VATTENFALL = KLIMATBOV, VATTENFALL FÖRSTÖR MILJÖN, STÄNG KOLKRAFTEN - och de "namnen" snurrade längst upp på sidan. Ungefär samma sak som drabbade Chevrolet för två år sedan under deras Tahoe-kampanj.

Slutsats: Innan du börjar slå dig för bröstet om dina klimatinitiativ, kolla om allmänheten tycker ungefär likadant.

EDIT: Nu har vattenfall ordnat till sidan så att det bara snurrar helt vanliga för- och efternamn längst upp.



Andra bloggar om , ,

No comments:

Post a Comment

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.