Här är en annons från Riksbyggen där de försöker berätta att de är lösningen på världsproblemen. Jag såg den för första gången för någon månad sedan och har försökt förtränga den. Men eftersom de envisas med att införa den igen känner jag mig tvungen att visa åbäket. Copyn lyder:
Ey yo mannen, fet natur!
Jorden blöder. Glaciärer smälter och temperaturen stiger. Men det finns en räddning. Om vi tar vårt ansvar. Vi på Riksbyggen gör allt vi kan för att anpassa våra bostäder till ett naturligt kretslopp. Och vara schysta mot miljön.Det här är det mest provocerande jag har sett i reklamväg det senaste året. Det är så urbota dåligt att det kryper i hela kroppen. Jag vill tacka Riksbyggen för att de har skapat ett så tydligt exempel på hur företag kan totalt misslyckas med grön kommunikation.
Rubriken betyder ungefär: "Hallå där, hörredudu, schyst natur!"
För att förtydliga: Miljön är inte ett unikt argument längre. Jag som konsument räknar med att alla företag "är schysta mot miljön". Att försöka få någon att tro att Riksbyggen skulle vara lösningen på klimatproblem, glaciärsmältning och jordblödning (?) är bland det dummaste jag hört.
Vill du ändå göra kommunikation om ert oerhörda miljöengagemang, använd absolut inte svepande formuleringar som "är schysta mot miljön". Det är ungefär lika övertygande som "vi på företaget X vill att alla våra kunder ska vara nöjda". Ska du göra något - bevisa det i riktiga handlingar. Toyota tog två lönsamma bilmodeller ur produktion av den enkla anledningen att de var för törstiga. Och gjorde PR på det, inte reklam om att de var jordens skyddshelgon. Låt människor själva fatta att ni är ett miljösmart företag.
Och vill du absolut göra lite skön, grön reklam med svepande formuleringar - använd absolut inte "coola" invandrarkids som säger "Yo mannen, fet natur!" I synnerhet inte om du tänker översätta uttrycket längre ned. Uäck.
Den här kampanjen är trippelfel. Minst.
Läs även: "Bara för att du är miljövänlig betyder det inte att du är miljövän"
Andra bloggar om klimat, miljö, greenwashing, planning, reklam, riksbyggen
Uäck var ordet. Minst sagt.
ReplyDeleteDet är ju så dåligt så att det gör ont. Kan det verkligen vara 'på riktigt'? Jag menar, 'fo real'?!
ReplyDeleteMen herregud vad hemskt.
ReplyDeleteDet är på riktigt. Vilket gör det hela ännu värre.
ReplyDelete