I förra veckan såg jag den här blänkaren på Dagens Media:"Sociala nätverk lågprioriterat av ungdomarna"
Frågan var om ungdomarna tyckte att sociala nätverk var viktigt. Bara 39% svarade ja. Trots att 3 av de 5 populäraste sajterna var just sociala nätverkssajter och undersökningen genomfördes på Habbo. Undersökningen tog sig sedan vidare till Contagious veckobrev utan att någon frågade sig: vet en 14-åring vad ett socialt nätverk är?
Det är inte första gången som statistik blir fel. Riktigt allvarligt blir det ibland när kunder vill ta reda på om reklamen kommer att få människor att köpa deras produkt eller tjänst. De vill ställa frågan rakt ut, utan att tänka på att:
1. Människor erkänner aldrig att de "går på" reklam.
2. Skulle de eventuellt erkänna det för sig själva, erkänner de aldrig för 7 andra människor och en förhörsledare framför en spegelvägg.
Undersökningar är aldrig starkare än sin svagaste länk.
(Ledsen för den mediokra uppdateringstakten. Jag har varit borta ett par dagar.)
Andra bloggar om planning, reklam, undersökningar, marknadsundersökningar, dagens media
Monday, April 14, 2008
Undersökningar: Som man frågar får man svar
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Om mig
- Eric
- Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.
länkar om kommunikation
mina bokmärken
Blog Archive
-
▼
2008
(136)
-
▼
April
(21)
- Berghs, oärliga konsumenter och valborg
- Vila för en planningsjäl
- Veckans platsannons
- Hej marknadschef, tänk efter innan du tänker grönt
- Nyamko Sabuni & sexistisk reklam
- Varumärket våren
- Vi börjar äntligen komma i ordning på det nya kont...
- Alla människor ljuger. Du med.
- Tranparens gäller även för Sveriges Annonsörer
- NYTT: Hot Tub
- Aquavit Grill & Raw Bar: Var försiktig när du låna...
- Tisdagseftermiddagvackert
- Undersökningar: Som man frågar får man svar
- Snabb verklighetsmätare
- Olika sätt att vinkla nyheter
- Det är bara dåliga varumärken som behöver lojalite...
- Absolut + Mexiko = Sant
- Andra bloggar om hot tub, reklam, planning
- Dagen efter guldägget
- Timmarna före timmen där det äntligen ska avgöras
- Flyttar bäst som flyttar sist.
-
▼
April
(21)
No comments:
Post a Comment