Nyamko Sabuni meddelar äntligen att det inte kommer att bli någon lagstiftning mot sexistisk reklam. Väldigt bra av minst 3 anledningar:
1. En lagstiftning innebär att allt som inte är uttryckligen förbjudet automatiskt blir tillåtet. Och eftersom "sexistisk reklam" är en högst subjektiv bedömning, kommer mycket av det som förbudsivrarna hoppas på ska försvinna istället bli tillåtet.
2. Vem ska bestämma vad som är sexistisk reklam? Ett skönhetsråd? En liten klick människor som bestämmer vad som är bra respektive dåligt för dig och mig att utsättas för? En procentuell gräns för hur mycket naken hud som får visas?
3. Det är självsanerande. Inget företag tjänar på att göra sexistisk reklam i det långa loppet. Sen att företag som Berras Fälgar kommer att göra ett par övertramp på vägen, det får vi nog lära oss leva med.
Sexistisk reklam är ett problem. Lagboken kommer inte förändra det faktumet.
(Bilden ovanför kommer från lanseringen av Tom Fords parfym. Reaktionerna i Sverige har varit allt annat än positiva.)
Resumé: "Sabuni: Nej till lag mot sexistisk reklam."
Läs även: "Politisk korrekthet och sex i reklam"
Martin Jönsson: "Pengarna i sjön när Sabuni säger nej"
Andra bloggar om sexistisk reklam, reklam, tom ford, sexism, nyamko sabuni
Thursday, April 24, 2008
Nyamko Sabuni & sexistisk reklam
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Om mig
- Eric
- Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.
länkar om kommunikation
mina bokmärken
Blog Archive
-
▼
2008
(136)
-
▼
April
(21)
- Berghs, oärliga konsumenter och valborg
- Vila för en planningsjäl
- Veckans platsannons
- Hej marknadschef, tänk efter innan du tänker grönt
- Nyamko Sabuni & sexistisk reklam
- Varumärket våren
- Vi börjar äntligen komma i ordning på det nya kont...
- Alla människor ljuger. Du med.
- Tranparens gäller även för Sveriges Annonsörer
- NYTT: Hot Tub
- Aquavit Grill & Raw Bar: Var försiktig när du låna...
- Tisdagseftermiddagvackert
- Undersökningar: Som man frågar får man svar
- Snabb verklighetsmätare
- Olika sätt att vinkla nyheter
- Det är bara dåliga varumärken som behöver lojalite...
- Absolut + Mexiko = Sant
- Andra bloggar om hot tub, reklam, planning
- Dagen efter guldägget
- Timmarna före timmen där det äntligen ska avgöras
- Flyttar bäst som flyttar sist.
-
▼
April
(21)
No comments:
Post a Comment