Ingen alls, om man ska döma av de här bilderna. Jag har gått förbi Vattenfalls nya 300 kvadratmeter stora showroom ett par gånger nu sedan deras storslagna öppning innan jul, och jag väntar fortfarande på att få se en enda människa därinne.
I Resumé motiverar Vattenfall den nya satsningen så här:
– Vi vill skapa en dialog med våra kunder och vår omvärld. Det är viktigt att ta vara på det personliga mötet, säger Tina Arvidsson, projektledare på Vattenfall.
Problemet är väl tvådelat. Dels tillhör Vattenfall den kategorin av företag som de flesta människor vill tala så lite som möjligt med. Och ännu mindre ha ett personligt möte med. Där befinner de sig tillsammans med bland andra försäkringsbolag och kabel-TV-företag. Enda anledningen att kontakta dem är om något blir fel, du vill bli kund eller sluta vara kund. Så länge de inte kan bjuda på något annat intressant att tala om.
Det innebär att de har missat själva drivkraften för någon att överhuvudtaget ska vilja gå in en butik - att det ska finnas något av intresse därinne. Det finns helt enkelt ingen anledning att ha någon dialog med Vattenfall.
Sedan kan det även bero på att Vattenfalls rykte är så dåligt att ingen har lust att tala med dem. Ett statligt företag som varje år håvar in miljardvinster på saltade elräkningar. Som dessutom äger 4 av kraftverken på Världsnaturfondens svarta lista och är en av europas värsta koldioxidbovar. (Och som blev belönade i hundrawattaren för deras Empty Words-kampanj. Ett av de bästa exempel på greenwashing jag har sett från ett svenskt företag. Hur tänkte juryn?)
Länk till artikeln på Resumé
Andra bloggar om vattenfall, miljö
Tuesday, January 8, 2008
Vem vill prata med Vattenfall?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Om mig
- Eric
- Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.
länkar om kommunikation
mina bokmärken
Blog Archive
-
▼
2008
(136)
-
▼
January
(27)
- Djupt in i British Columbias skogar
- Tester från helvetet
- Att sälja bilar genom lätt dödsångest
- Plannern är det första offret
- En fin liten sajt såhär på en måndag eftermiddag
- Axe är det nya Dove
- Jag kan inte jobba just nu
- En helt ny definition av sexistisk reklam
- Jag vill också ha en Prosche!
- Cloverfield-kampanjen
- Planning i verkligheten #1: Jokk
- Steinbrenner & Nyberg
- Hänt i veckan
- Kaffejournalisten Schulman
- Saker som gör att du känner dig gammal: Augmented...
- Allt som var viktigt 2007
- Whopper Freakout slår alla rekord
- När allting bara funkar
- Politisk korrekthet och sex i reklam
- Bara för att du är miljövän betyder det inte att d...
- Koldioxidens vänner
- Banker som förstår retail
- Suicidialt beteende
- Vem vill prata med Vattenfall?
- Helly Hanson
- Rolig reklam #1
- Ryssar, Chopard och varför jag älskar Völkl
-
▼
January
(27)
Ja du, men du kanske är expert på att utforma showrooms själv? Dessutom tar Vattenfall ansvar. Bättre än de flesta andra.
ReplyDeleteNej, jag är inte expert på showrooms själv. Om jag vore Vattenfall hade jag aldrig byggt ett showroom överhuvudtaget.
ReplyDeleteVad som är märkligt är däremot hur mycket trafik jag har fått från Vattenfalls IP-nummer de senaste dagarna. Jag antar att det inte hänger ihop med kommentaren här ovanför.