JJ Abrams, mannen som gav oss Lost, ligger bakom den nya filmen Cloverfield. Jag vet inte om filmen är bra, men kampanjen innan är helt briljant. Här ligger första trailern som visades utan avsändare och som fick filmvärlden att börja spekulera: vem ligger bakom? JJ Abrams själv vägrade svara på frågor, studion mörkade all inblandning och total förvirring bröt ut i bloggosfären.
Senare avslöjades filmens innehåll och titel med fejkade nyhetsinslag och fler trailers. Tex en sådan här:
Och till sist fick Cloverfield premiär i fredags. 46 miljoner dollar spenderades på bioiljetter under öppningshelgen, en av de största biopremiärerna någonsin.
Här ett klipp från CNBC:
Detta är genialiskt. Bland de vassaste exempel på viralmarknadsföring jag har sett. Som inte bara kan skryta med antal visningar, utan en faktisk effekt som kopplar direkt till produkten. Hatten av.
Andra bloggar om cloverfield, viral marknadsföring
Wednesday, January 23, 2008
Cloverfield-kampanjen
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Om mig
- Eric
- Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.
länkar om kommunikation
mina bokmärken
Blog Archive
-
▼
2008
(136)
-
▼
January
(27)
- Djupt in i British Columbias skogar
- Tester från helvetet
- Att sälja bilar genom lätt dödsångest
- Plannern är det första offret
- En fin liten sajt såhär på en måndag eftermiddag
- Axe är det nya Dove
- Jag kan inte jobba just nu
- En helt ny definition av sexistisk reklam
- Jag vill också ha en Prosche!
- Cloverfield-kampanjen
- Planning i verkligheten #1: Jokk
- Steinbrenner & Nyberg
- Hänt i veckan
- Kaffejournalisten Schulman
- Saker som gör att du känner dig gammal: Augmented...
- Allt som var viktigt 2007
- Whopper Freakout slår alla rekord
- När allting bara funkar
- Politisk korrekthet och sex i reklam
- Bara för att du är miljövän betyder det inte att d...
- Koldioxidens vänner
- Banker som förstår retail
- Suicidialt beteende
- Vem vill prata med Vattenfall?
- Helly Hanson
- Rolig reklam #1
- Ryssar, Chopard och varför jag älskar Völkl
-
▼
January
(27)
No comments:
Post a Comment