I höstas var jag med i Sony Ericsson Sailing Cup med jobbet. (Vi kom på fjärde plats. Första platsen utan pris.) Därför blev jag för ett tag sedan blev jag uppringd av Johanna på ett mätföretag som ville ställa ett "par snabba frågor". Frågorna var inriktade på hur väl jag hade sett de olika sponsorerna till eventet, och hon började med att fråga om jag hade uppfattat att "Helly Hanson" var en samarbetspartner. Helly Hansen menar du, frågade jag. Hon förstod inte vad jag menade.
Efter det kom det en fråga om varje sponsor som löd:
Har du förändrat uppfattningen om Helly Hanson efter detta event?
Och därefter:
Är det troligare att du kommer att köpa en produkt av Helly Hanson efter detta event?
Jag svarade nej på båda frågorna. Jag gillar redan Helly Hansen väldigt mycket, och äger flera av deras produkter. Mitt skidställ tille exempel är fantastiskt. Trots det sitter någon från Helly Hansen och läser utvärderingen och konstaterar sponsringen var utan effekt. Hur dum får man vara? Här kommer 4 enkla sanningar:
1. Väldigt få personer ändrar uppfattning om ett varumärke efter att ha sett en logga i ett segel.
2. Ännu färre personer går och köper en produkt efter att ha sett en logga i ett segel.
3. Och om någon mot förmodan gör det, skulle de aldrig erkänna det varken för sig själva eller Johanna från ett mätföretag. Om du frågar människor, så är det nästan ingen som "går på reklam."
4. Det är alltid bra att lära sig namnen på de företag man vill fråga om.
(Och det ledsamma är att det är betydligt fler mätningar än vad man tror som görs på detta sätt.)
Tuesday, January 8, 2008
Helly Hanson
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Om mig
- Eric
- Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.
länkar om kommunikation
mina bokmärken
Blog Archive
-
▼
2008
(136)
-
▼
January
(27)
- Djupt in i British Columbias skogar
- Tester från helvetet
- Att sälja bilar genom lätt dödsångest
- Plannern är det första offret
- En fin liten sajt såhär på en måndag eftermiddag
- Axe är det nya Dove
- Jag kan inte jobba just nu
- En helt ny definition av sexistisk reklam
- Jag vill också ha en Prosche!
- Cloverfield-kampanjen
- Planning i verkligheten #1: Jokk
- Steinbrenner & Nyberg
- Hänt i veckan
- Kaffejournalisten Schulman
- Saker som gör att du känner dig gammal: Augmented...
- Allt som var viktigt 2007
- Whopper Freakout slår alla rekord
- När allting bara funkar
- Politisk korrekthet och sex i reklam
- Bara för att du är miljövän betyder det inte att d...
- Koldioxidens vänner
- Banker som förstår retail
- Suicidialt beteende
- Vem vill prata med Vattenfall?
- Helly Hanson
- Rolig reklam #1
- Ryssar, Chopard och varför jag älskar Völkl
-
▼
January
(27)
No comments:
Post a Comment