Tuesday, January 15, 2008

Politisk korrekthet och sex i reklam

DN skriver idag om utredningen som har gjorts för införa lagar mot sexistisk reklam. Eva-Maria Svensson, professor i rättsvetenskap och regeringens utredare, har kommit framt till att en lagstiftning behövs. Idiotiskt enligt min mening, och återkommer till den mycket enkla frågan: vem ska bestämma vad som är sexistiskt? Du? Jag? Mottagaren? Någon som vet bättre än svenska folket? Det är väl upp till var och en att stödja eller inte stödja de företagen som använder reklam respektive inte reklam som man gillar.

Och ja, det är inte trevligt att ofrivilligt få juckande underliv upptryckta mot rutan mitt i söndagsfilmen. Men det är ganska självreglerande. De företagen som gör misstag, får också veta det med besked. Tänk Dressmans kalsongkampanj.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=732902

No comments:

Post a Comment

Om mig

My photo
Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.