DN skriver idag om utredningen som har gjorts för införa lagar mot sexistisk reklam. Eva-Maria Svensson, professor i rättsvetenskap och regeringens utredare, har kommit framt till att en lagstiftning behövs. Idiotiskt enligt min mening, och återkommer till den mycket enkla frågan: vem ska bestämma vad som är sexistiskt? Du? Jag? Mottagaren? Någon som vet bättre än svenska folket? Det är väl upp till var och en att stödja eller inte stödja de företagen som använder reklam respektive inte reklam som man gillar.
Och ja, det är inte trevligt att ofrivilligt få juckande underliv upptryckta mot rutan mitt i söndagsfilmen. Men det är ganska självreglerande. De företagen som gör misstag, får också veta det med besked. Tänk Dressmans kalsongkampanj.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=732902
Tuesday, January 15, 2008
Politisk korrekthet och sex i reklam
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Om mig
- Eric
- Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.
länkar om kommunikation
mina bokmärken
Blog Archive
-
▼
2008
(136)
-
▼
January
(27)
- Djupt in i British Columbias skogar
- Tester från helvetet
- Att sälja bilar genom lätt dödsångest
- Plannern är det första offret
- En fin liten sajt såhär på en måndag eftermiddag
- Axe är det nya Dove
- Jag kan inte jobba just nu
- En helt ny definition av sexistisk reklam
- Jag vill också ha en Prosche!
- Cloverfield-kampanjen
- Planning i verkligheten #1: Jokk
- Steinbrenner & Nyberg
- Hänt i veckan
- Kaffejournalisten Schulman
- Saker som gör att du känner dig gammal: Augmented...
- Allt som var viktigt 2007
- Whopper Freakout slår alla rekord
- När allting bara funkar
- Politisk korrekthet och sex i reklam
- Bara för att du är miljövän betyder det inte att d...
- Koldioxidens vänner
- Banker som förstår retail
- Suicidialt beteende
- Vem vill prata med Vattenfall?
- Helly Hanson
- Rolig reklam #1
- Ryssar, Chopard och varför jag älskar Völkl
-
▼
January
(27)
No comments:
Post a Comment