I gårdagens Resumé ägnar Viggo Cavling ledarsidan åt att propagera för mindre strategi och mer magkänsla i reklamen. Något som han menar skulle leda till bättre reklam. Åsikten baserar han på att Coops reklam visserligen har varit bra, men att den "talar till mig, och inte med mig." Att den är "kylig, intellektuell och humorbefriad". Och att den skulle vara baserad på för mycket strategi. Visserligen ingen strategi som han kan förklara eller berätta om, men som tydligen har givit "kylan".
Nja. Jag tror Viggo har fått det mesta om bakfoten. Coops reklam snarare ett bra exempel på reklam helt befriad från allt vad strategi heter. Från läktaren har det mer sett ut som lite lösa skott åt olika håll. De finns inget gemensamt mellan reklamen och hur det ser ut i butiken. Inte heller något sammanhang mellan personalens attityd eller annonsblad. Print och TV ser ut att komma från olika annonsörer. Deras EMV-strategi har varit huvudlös, med införandet av det könlösa Coop Xtra, slakten av Signum och Blåvitt. Kort sagt hade de behövt mer strategi. Någon som hade lyft blicken och frågat sig: vad är det egentligen vi försöker åstadkomma med varumärket?
Så Viggo Cavling, strategi handlar inte om "hängslen och livrem, fallskärm och flytväst". Det kanske är kontraproduktiva förtester du talar om. Bra strategi är en förutsättning för att det ska bli bra, magträffande kommunikation. Oavsett om den strategin kommer från en kreatör, projektledare eller planner.
Mer om Coop och reklam hon Martin Jönsson.
Andra bloggar om planning, reklam, Resumé, strategi
Friday, March 28, 2008
Viggo Cavling och strategin
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Om mig
- Eric
- Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.
länkar om kommunikation
mina bokmärken
Blog Archive
-
▼
2008
(136)
-
▼
March
(15)
- Det värsta med en reklamfilm i världsklass
- Viggo Cavling och strategin
- Lago di Como
- Undvik reklambranschen om du vill skapa bra kommun...
- Ett skrivbordsliknande liv
- Svår jorden-går-under-ångest
- När Mor Matilda förstörde min frukost
- STOPPA PRESSARNA
- Söndagsfilm
- NYTT: Gainomax Recovery
- Hillary skyddar dina barn från onda män i skägg
- Greed is green
- Axel Bringéus VS Resumé pt II
- NYTT: Senaste Sony Ericsson-rullen
- Axel Bringéus VS Resumé
-
▼
March
(15)
No comments:
Post a Comment