Via Niclas hittade jag fram till Skogsindustriernas nya miljökampanj. Tydligen så har de plötsligt blivit alldeles oerhört miljömedvetna och känner att de vill berätta det för omvärlden. Inte för att de har förändrat något i hur de agerar eller vad de tillverkar, utan för att skogen är miljövänlig. Och det har alltid varit så. Helt enkelt vad många skulle kalla en icke-nyhet. Återigen,, bara för att du är miljövänlig betyder det inte att du är miljövän.
För det första är sajten...innehållslös för att vara snäll. Pluppa ned träd i små hål, så sjunger en barnkör om att rädda världen (?). Hugg ned träd snabbt. Svarva ett brännbollsträ. Någon riktig information finns inte på sajten, utan vill du höra annat gulliga barnkörer får du ladda ned en PDF (?!) med FAQ:en. Och på frågan om det är optimalt för miljön att hugga ned alla träd ges inga svar.
Betydligt intressantare är det då att googla om skogsindustrierna + miljön. Då får man fram en helt annan bild som till exempel "Skogsbolag mörkar om skyddad mark" eller "Allvarlig miljöanmärkning till SCA". Tänka sig.
Om ett företag vill positionera sig som miljövän, måste de göra det på riktigt. Att sluta dricka Ramlösa, köpa hybridbilar eller att berätta att "vår bransch är rätt så miljövänlig faktiskt" hör inte dit. Då ligger det farligt nära greenwashing.
Andra bloggar om miljö, greenwashing, skogen, klimatet, planning, reklam
Monday, May 12, 2008
Barnkörer sjunger om skogen och klimatet
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Om mig
- Eric
- Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.
länkar om kommunikation
mina bokmärken
Blog Archive
-
▼
2008
(136)
-
▼
May
(17)
- Reklamhumor
- Ny film för Strokeförbundet
- Mash-ups'r'us
- Jag finns
- Biggest scam in the world?
- brandtags.net
- Dressman: När en idé nästan blir rätt
- Inlägg #101
- Efter förra årets viralsuccé 'ta på dig hipsterbri...
- DN:s reklamkupp
- Ladbroke's + trotsiga påskägg
- Barnkörer sjunger om skogen och klimatet
- En ovanlig försommarhelg i Stockholm
- Pizza Hut-effekten
- Läkare utan gränser + barnkistor
- "Varumärket" Blondinbella
- Special K tycker att du är tjock
-
▼
May
(17)
No comments:
Post a Comment