Monday, September 15, 2008
Sarah Palin
Tycka vad man vill om Sarah Palins politiska agenda, men sitt tal på republikanernas partikonvent avslutade hon med den här meningen:
In politics, there are some candidates who use change to promote their careers.
And then there are those, like John McCain, who use their careers to promote change.
Fantastisk retorik. Ibland, men för sällan, försöker även vi soundbite-ifiera våra dragningar. Skillnaden mellan "öka försäljningen 14%" och "få de människor som älskar X att också köpa X" kan verka hårfin. Men medan den ena pratar direkt med vänster hjärnhalva så skapar den andra en känsla för vad som måste åstadkommas.
Och eftersom vi reklamare älskar att tala om emotionell kommunikation, varför skulle det fungera annorlunda med kunder?“The essential difference between emotion
and reason is that emotion leads to action while reason leads to conclusion.”
Donald B. Calne
Professor of Neurology
Univeristy of British Columbia
Lite, lite relaterat: Notanotherplanningblog
Lite, lite relaterat: HBO:s fantastiska storieskampanj
Teknologimissbruk + måndag morgon
Precis nu hann jag gå igenom förra veckans mailskörd efter en hektisk vexka. Vi hade kick-off ute på Fejan i fredags, och det var en hel del som skulle snickras ihop innan dess. Keynote '08 är ett nytt Lovemark för mig nu. Om Keynote '06 var fantastiskt, så är '08 allt du har drömt om. (Om du ofta drömmer om presentationsprogram.)
Förra veckans wow var Esquires nya rörliga omslag som jag såg live först nu. Det har kostat tonvis med pengar, belönats med flera spaltkilometer och presenterats som magasinens intåg i 2000-talet. Och det består av...blinkande bokstäver. Ungefär som de rödblinkande skyltarna på centralen från Flygbussarna som blinkar "2 för 200" hela dagarna.
Först och främst: Fanns det inget roligare sätt att använda rörliga tidningsomslag? Och dessutom ger hela nyheten ger en obehaglig föraning om hur det kommer se ut på Pressbyrån om 5 år. 25 kvadratmeter av olika tidningsframsideskärmar som kommer att blinka, skrika och vibrera av av rörliga splashar. Jag börjar redan sakna gamla hederliga papperstidningar.
Och för att föra in den populära klimatvinkeln på det hela: Hur vettigt känns den här 7000-milesresan som varje omslag har gjort?
Monday, September 8, 2008
Få tyst på eländet
Idag gick vår senaste aktion för Läkare Utan Gränser upp. På stan, på nätet och i media. Skänk en slant och få tyst på eländet.
Saturday, September 6, 2008
Hundskitsteorin
Leon verkar ha haft en dålig fredag och skapat den perfekta modellen för att göra dålig reklam. Sjukt kul.
Länk till Leon.
Wednesday, September 3, 2008
Dagsaktuellt: En 100-wattsfråga
Är det den snyggaste av de 10 effektivaste kampanjerna som vinner eller den effektivaste av de 10 snyggaste kampanjerna?
Monday, September 1, 2008
Kort fråga till läsekretsen:
Finns det något påbud någonstans ifrån som kräver att en svensk Planner har civilekonomutbildning? 90 % av de jag känner till är ekonomer i grunden, inklusive jag själv. På våra europeiska systerbyråer finns det nästan inga ekonomplanners. Är det för att:
1. Svenskar är mer fokuserade på CV än person.
2. Nästan ingen i sverige vet att det existerar något som heter Planner. (Utom ett gäng MA- och MCXL-studenter)
3. Anställda MA och MCXL:are anställer endast kloner av sig själva.
Att förstå hur människor tänker och skapa intressanta idéer utifrån det är knappast isolerat till två utbildningar i centrala Stockholm. Så kom igen nu beteendevetare, datanördar, psykologer, mångsysslare och tvångsmässigt nyfikna personer - bli planners. Stoppa likriktningen.
Om mig

- Eric
- Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.