På väg ut ur tunnelbanan idag stod det två tjejer och delade ut Chiquita-smoothies till alla förbipasserande. De var inte framfusiga eller jobbiga, och det fanns inga dolda kontrakt du var tvungen att skriva på, utan de erbjöd alla att bara ta en flaska.
Det intressanta var hur folk reagerade. Många skyggade och det delades ut ett par högljudda "nej tack". Väldigt få tog emot något. Det var en ganska otrevlig stämning i luften.
En annan observation häromdagen på drottninggatan var en svensk turist med karta som försökte fråga någon om en vägbeskrivning. Han fick fråga 3 personer innan någon insåg att han inte ville sälja elabbonemang utan bara fråga om vägen.
Jag är övertygad att det beror på 10 års gratistidnings- och på-gatan-försäljar-terror i den här staden. All spontan kontakt måste numera ta sig igenom vad-vill-han/hon-sälja-filtret. Trist.
Smoothien? En kopia på Innocent till form, innehåll och baksidestext. Och väldigt god.
Wednesday, November 5, 2008
Vad gratistidningarna har gjort med Stockholmarna
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Om mig
- Eric
- Jag arbetar som planner i Stockholm, äter för mycket och siktar fortfarande på att besöka min hundrade skidort. Förra vintern gick åt till annat.
No comments:
Post a Comment